fredag 29. mai 2009

Litt sliten fredag

Men også veldig glad fredag, ettersom natt til i går og hele gårsdagen gikk med til valpefødsel. Vakre Yanabelle fikk enkelt og greit 7 valper, 5 hanner og 2 tisper- alle sprellevende. Eneste bekymringen nå er at mammaen ikke riktig har forstått at det er hennes oppgave å ta seg av disse små, så da faller det en del arbeid på oss, både natt og dag. Vi får se hvilke triks vi skal benytte for å få henne til å skjønne dette, inntil da er det bare å sette vekkerklokka på! Er rimelig seig nå, så etter jobb blir det vel lite gjort med denne fruen vil jeg tro. Har meldt på pinsearrangementet til Retrieverklubben i helga, men akkurat nå frister det fint lite å kjøre til Sarpsborg, liksom. Det får bli en annen gang. I helga tenker jeg at jobbinga mot vår egen utstilling blir prioritert.
Etter siste oppdatering av bloggen har vel ting gått sånn på det jevne. Jeg nikoser meg med at våren har kommet, det blir bare mer og mer grønt rundt oss. Snart er huset ferdigbeisa, det blir kjempefint. Plena burde absolutt klippes, håper det blir tørt i helga, da må den tas. Sånn som det har vært med både nedbør og sol, så gror alle ting kjempefort, også ugraset, så å shine opp noen bed må det vel også bli. Vi må legge netting over hønsegården nå, skjura er så frekk at hun stjeler eggene til hønene våre og eter opp maten deres. Den nekter seg ingenting! Etter at beisinga er unnagjort skal det lages gjerder rund tunet slik at hundene kan være sammen med oss når vi er ute, så slipper vi å holde øynene på dem hele tida, det er så trivelig. Det som er aller best med denne tida er at nå kan jeg tenne bål! Jeg er så glad i å sitte ved bålet til langt på kveld, og lukter deretter sommeren igjennom... Min svigermor har bursdag 17.mai, og i år feira vi den her hjemme med grilling i et nydelig vær. En alder på 87 er jamen verdt å feire, og mange møtte opp for å være sammen med oss.
Helga etter tok jeg turen til Ålesund for å dømme hund. Ettersom jeg alltid har hatt så lyst til å ta Hurtigruta, fant jeg ut at dette måtte være anledningen. Selskap fikk jeg av min venn Arne, som var ute i samme ærend, og jamen slo ikke været til nå også. Vi tilbragte mesteparten av overfarten på dekk og kosa oss verre. Kun over over Hustadvika mellom Kristiansund og Molde var det litt mere bølger enn vi landkrabbene satte pris på, så vi ble noe småspist til middag. Men jeg kan forsikre at matlysta tok seg kraftig opp senere i helga....
Onsdag sist uke hadde vi årsmøte i Retrieverklubben avd Trondheim og jamen overrasket de Jan Petter og meg med å utnevne oss til æresmedlemmer i klubben. Veldig overraskende, og veldig hyggelig!

***** ****** *****
Lest i mai:
Karin Fossum: Den onde viljen. Fossum er krimdronningen i Norge, ingen tvil om det. Hun behersker håndverket og sjangeren på en utmerket måte.
Vidar Sundstøl: Drømmenes land. Hyggelig nytt bekjentskap for egen del. En slags krim, med handlingen lagt til USA i områder dominert av tidligere norske innvandrere.
Jens Lapidus : Cash. Røverroman fra den Stockholmske underverden befolket av kriminelle jugoslaver,mc-grupper og innvandrere forøvrig.
Anna Gavalda: Lykka er ein sjeldan fugl. Jeg har gått glipp av hennes berømte forrige bok, men denne var kjempegod til tross for noe pratsom og omstendelig innimellom. Krever konsentrasjon for ikke å falle ut, men vel verdt jobben.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden