søndag 15. februar 2009

Sunday,sunday

Først den oligatoriske værrapporten ; et fabelaktig søndagsvær! Sol,masse snø,passe kaldt. I morges har jeg først vært ute med de 6 labradorene som er i huset i dag,deretter 3 basseter og 3 whippeter som er på besøk. Det er virkelig å anbefale å bli kjent med andre raser enn sine egne. Det er lett å bli raseblind og tenke at alle hunder er som sin egne rase. Jeg har blitt veldig knyttet til whippetene som vi har hatt jevnlig hos oss. Snillere,hyggeligere hunder skal man få lete etter. Å se en mynde i full gallopp gjennom løssnøen er en estetisk opplevelse-noe helt annet enn labradorenes mer ugrasiøse fremferd. Bassene er også sjarmerende hunder, blid og glad og mer bevegelig enn det man kan tro når man ser dem.
Senere i dag skal vi se på et kull Yakop-valper som nå har blitt 7 uker. Skal bli moro å se om han er en hanhund som preger sine valper. Til uka ventes et kull etter ham i Ålesund, forhåpentligvis får jeg sett noen av dem når jeg skal dømme på Sunnmøre i mai.
Mannen i huset er helt oppslukt av sportssendinger på TV- guuuud så kjedelig! Men vi har vel alle vårt...
*****************************
Den neste hunden jeg fikk var Maihaugens Jodie. Da Kim måtte avlives,alt for ung var det stor sorg i huset- ny hund måtte skaffes! Hjemme hos Gunvor Krogh Hansen på Maihaugens kennel hadde de en usolgt tispe som kunne komme hjem til oss om 2 uker. Like sterk og utfordrende som Kim hadde vært,like mild og snill var Pia. Hun var superlydig,snill med alt og alle, jeg kan ikke huske hun skaffet meg en eneste bekymring. Til og med da jeg studerte i Oslo var hun med. På hybelen på studentbyen på Kringsjå,på forelsning på juridisk fakultet- overalt var Pia med som min skygge. Sånn skal en riktig labrador være, ser jeg mer og mer klart nå mange år og mange hunder siden.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden